S7 to budowana w Polsce droga ekspresowa między Gdańskiem a Rabką-Zdrojem o długości 706 km, co czyni ją najdłuższą drogą ekspresową w Polsce! To oznacza, że ma to być droga ułatwiająca i upłynniająca tranzytowy ruch samochodowy północ – południe dla całej Polski.
"Nie dla S7 przez południe Krakowa"
i dowiedz się dlaczego protestujemy
i co możesz zrobić, aby wesprzeć nasze działania.
Pobierz ulotkę
Cel budowy szybkiej, bezkolizyjnej drogi dla ruchu północ – południe Polski traci swój główny sens.
Tymczasem, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje budowę odcinka na trasie Kraków – Myślenice wciskając drogę S7 w najbardziej zatłoczoną południową obwodnicę Krakowa. W ten sposób cel budowy szybkiej, bezkolizyjnej drogi dla ruchu północ – południe Polski traci swój główny sens.
Jeden z najbardziej atrakcyjnych kierunków turystycznych z całej Polski do Tatr utyka z powodu przejazdu przez Kraków. Tak jest i teraz i będzie tak samo, gdy małopolski odcinek drogi S7 przepuści się przez aglomerację krakowską. Południowa obwodnica Krakowa przejęła obecnie cały ruch tranzytowy zachód - wschód z Wrocławia i Śląska przez bramki w Balicach po Rzeszów i granicę z Ukrainą. Dołożenie tranzytu północ – południe zwiększy liczbę samochodów przejeżdżających przez południowe dzielnice Krakowa o ponad 70 tysięcy samochodów dziennie.
Co to znaczy dla Krakowa: smog i hałas.
Kraków jest wiodącym w Polsce miastem walczącym ze smogiem. Mimo znacznych ograniczeń w generowaniu smogu (w Krakowie
zlikwidowaliśmy wszystkie kominki i piece „kopciuchy”) w dalszym ciągu oddychamy zanieczyszczonym powietrzem, notowane
są znaczne przekroczenia maksymalnych limitów zanieczyszczeń szkodliwym pyłem. To są zanieczyszczenia komunikacyjne
wynikające z przeciążenia Krakowa ruchem samochodowym. Jak mamy walczyć ze smogiem, gdy planuje się nam dołożenie 70
tysięcy przejeżdżających dziennie samochodów?
Co to znaczy dla południowej strony Krakowa: Swoszowice – Dzielnica X.
Swoszowice, Południowa dzielnica Krakowa, to zabytkowe dwustuletnie Uzdrowisko z unikalnymi wodami siarkowymi i Parkiem
Zdrojowym, to sąsiedztwo Wieliczki z bezcenną zabytkową kopalnią soli.
Plany GDDiK przewidują przecięcie Swoszowic sześciopasmową drogą ekspresową S7, która ma być włączona do obwodnicy
Krakowa między węzłem łagiewnickim i bieżanowskim.
To nie tylko hałas i smog, to zrujnowanie istniejącej struktury Dzielnicy, to utrata statusu uzdrowiskowego, to
nieodwracalne zniszczenie wyjątkowej enklawy zielonego Krakowa.
Proponowane przez GDDKiA warianty są również zagrożeniem dla osiedli Kurdwanów i Piaski ponieważ część z nich wymaga budowy nowych węzłów zespolonych na południowej obwodnicy Krakowa. Węzłów wchodzących w osiedla z zabudową wielorodzinną. To zagrożenie wyburzeniami, oraz likwidacją ostatnich zielonych enklaw na tak gęsto zabudowanym obszarze